o to jest mud? Ano, ponieważ być może zetknąłeś sie z tym slowem po raz pierwszy dopiero przed chwilą, odpowiem: to internetowa tekstowa gra rpg, w ktorej poruszasz się w świecie stworzonym przez piszących muda "czarodziei".

W grze takiej możesz kierować swoją postacią wpisując na klawiaturze tekstowe komendy, a wszystko co twoja postać widzi jest opisane tekstem. Coś jak komputerowe tekstowe gry przygodowe rodem z Commodore, tyle, że w internecie, i z setką innych osób poruszających się po świecie wraz z tobą. A skoro już czytasz ten tekst, to spróbuję przekonać cię do zainteresowania się mudami, a pewnym dopiero powstającym mudem w szczeglności.

Być może znasz jakieś inne mudy, i pytasz teraz: po co otwierać kolejny? Odpowiem na to: nie tylko dlatego, że nie ma w Polsce muda w pełni opartego na twórczości ASa. Przede wszystkim dlatego, że nasze pomysły zdecydowanie wykraczają poza to, co prezentują inni. Na dodatek uważamy zmiany za konieczne.

Przecież obecnie mudy są już tak bardzo w tyle za "normalnymi" komputerowymi grami rpg, że wiele osób w ogóle nie wie co to takiego. Powody tej niewiedzy wynikają tylko po części z "technologicznej nieaktualności" czegoś takiego jak gra tekstowa. Sądzę bowiem, że jest wiele osób nie przywiązujących zbytniej wagi do efektów graficznych.

Jednak trzeba je czymś przyciągnąć. Promowanie na polskich mudach "hack'n'slash" i zapominanie o prostej przewadze muda nad crpgiem- możliwością łatwego i szybkiego opisania wszystkiego co sobie wymyślimy (w efekcie - rozbudowanego świata, nieliniowej fabuły) jest fatalnym błędem, bo expienie i kilowanie w grze tekstowej nie jest i nigdy nie będzie tak emocjonujące jak w nowym (czwartym już?) Quake'u.