www.vattghern.com.pl

Forum muda Vatt'ghern
Teraz jest Wt sty 23, 2018 13:10

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: So kwi 09, 2005 21:07 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 29, 2004 11:55
Posty: 524
Lokalizacja: Gdańsk
Dobre. ;)

A tak bardziej na poważnie, to najważniejsze wytyczne znajdują się poniżej
(gwoli ścisłości - jest to plik pomocy dla wizardów który to, zapewne w różnych wersjach, znajduje się chyba na wszystkich polskich mudach LPC ;)).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Wprowadzenie
---------------

Styl - "widok i odczucia" danego miejsca - jest niezwykle ważny dla
zbudowania wirtualnego świata. Opisy tekstowe są wszystkim, czym śmiertelnicy
napełniają swą wyobraźnię, aby stworzyć świat w swych umysłach. Dlatego też,
ważne jest aby używac słów w jak najbardziej twórczy sposób.
Celem jest wykreowanie bogatego w szczegóły, przekonującego i spójnego świata.
Śmiertelnicy powinni zapomnieć, że siedzą przed monitorem, jedynie wklepując
komendy na swych klawiaturach. Zamiast tego, powinni uwierzyć, że tak naprawdę
odkrywają nieznaną i przerażajacą knieję, albo odpierają nagłą napaść
uzbrojonych zbójnikow, bądź niszczą Świętą Czarę Feyda Straszliwego (przyp.
red. - licentia poetica).
Gdziekolwiek popełniamy błąd, który zachwiewa uwagą śmiertelnika, ten
wyobrażony świat w jego umyśle mętnieje. Ciagłe slogany, anachronizmy, złe
opisy, skróty, zniewagi ("Przecież to kamień, głupku!") -- wszystkie one są
negatywnymi doświadczeniami, które przykuwaja uwagę - zamiast do odkrywania
nieznanego świata - do mechaniki jego budowy.

2. Pokazywanie vs. Mówienie
---------------------------

W literaturze autorzy muszą użyć różnorakich środków aby wywołać w czytającym
prawdziwe odczucie jak dane miejsce (lokacja) wygląda, jakie naprawdę jest,
oraz jak by to było znaleźć się w takim miejscu. Najbardziej sztampowi autorzy
kradną czytającym możliwość wysnuwania własnych wniosków na podstawie
obserwacji. Dążą do najprostszych i najmniej twórczych sposobów opisania miejsca.
Po prostu MÓWIĄ na co patrzysz:

"To jest biblioteka. Na tych półkach jest z setka książek. Bibliotekarz siedzi
tu dzień i noc, każąc czytelnikom mówić cicho, jeśli już muszą mówić w ogóle."

No cóż... działa, ale jest to nieco obraźliwe dla czytelnika, który wolałby
myśleć sam za siebie. Znacznie bardziej interesującą dla tegóż czytelnika,
oraz prawdopodobnie bardziej wymagającą dla autora, jest metoda, w której dana
lokacja by nie mówiła, lecz UKAZYWAŁA co się dzieje:

"Rząd za rzędem półek rozciąga sie od samego wejścia do tej jakże wielkiej i
cichej komnaty, gdzie przyćmione blaski świec padają na grzbiety ksiąg
wszelkich kształtów i rozmiarów. Pobliskie biurko zajmowane jest przez
pomarszczonego, acz wygladającego na nadal pełnego wigoru, meżczyznę, który
uważnie rozgląda się dookoła."

Tutaj, ten sam pokój jest opisany, lecz śmiertelnik sam podejmuje decyzje na
temat tego co widzi, miast żeby ktoś wprost powiedział mu, że to jest
biblioteka, zaś taki a taki bibliotekarz lubi jak tu jest cicho. Kropka.

3. Ogólne wskazówki
-------------------

- Używaj strony czynnej (język aktywny) zamiast biernej (język pasywny). Język
czynny sprawia, że świat żyje. Wykracza poza zadeklarowanie stanu objektu:
("Jest tu żaba na liściu" - idiotyczne, prawda?) i pozwala dopełnić i
uszczegółowić impresje czytelnika.
Np. "Liść lilii gości zieloną żabkę"
albo:
"Spoczywając na liściu lilii, zielone żabsko mruga powoli."
Język pasywny często używa odwołań do "Ty", takich jak "Widzisz...",
"Zauważasz...", "Słyszysz...". Jest on także wywoływany, gdy mamy do czynienia
ze stwierdzeniami typu "Znajdują się tu...", "Jest to...". Staraj sie unikać
wymienionych technik, a język sam z siebie nabierze życia.
Opisy typu:
"Rząd za rzędem półek rozciąga się od samego wejścia do tej jakże wielkiej i
cichej komnaty, gdzie przyćmione blaski świec..."
są znacznie bardziej efektowne i efektywne niż:
"Jest to duża i cicha komnata. Rząd za rzędem półek..."
lub też:
"Jesteś w dużej i cichej komnacie. Rząd za rzędem..."

Inny przykład: generalnie lepiej jest stworzyć opis ze zdaniem "Gałąź wystaje
z pnia drzewa" zamiast zdania "Widzisz gałąź wystającą z pnia drzewa". Różnica
jest dość subtelna, lecz warunkuje pomiędzy możliwością samodzielnego
dociekania i wyboru na co sie patrzy, a zmuszaniem do spojrzenia na pewne
rzeczy.

-Unikaj tłumaczenia śmiertelnikom co czują i co myślą, jakie są granice ich
percepcji i wiedzy, co powinni a czego nie powinni zrobić. Dla przykładu, nie
używaj zwrotów typu "Widok rozkładających się ciał przyprawia cię o
mdłości". A moze zła postać tak naprawdę LUBI takie widoki!
Opis powinien byc przejrzysty i barwny na tyle, aby śmiertelnik mógł
wykształcić swe własne emocje w stosunku do danego przedmiotu, miejsca,
osoby. Jeśli mowa tu o ciemnym i zatęchłym lochu, powinien on być na tyle
dobrze opisany, aby śmiertelnik poczuł się nieco przestraszony (albo jak u
siebie w domu - zależy od postaci).

- Unikaj stwierdzeń "Ten klucz ma dziwny kształt. Ciekawe do czego może
pasować?". Może śmiertelnika wcale to nie ciekawi. Może używał go już milion
razy i doskonale wie do czego pasuje?

- W podobny sposób, nigdy nie pisz opisów, jak np. "Jest to największe drzewo
jakie kiedykolwiek widziałeś." -- a skąd możemy wiedzieć co dany śmiertelnik
widział w swoim życiu, hm?!

- Opisy nie powinny zawierać wskazówek "Może powinieneś się dokładniej
przyjrzeć.", "Może powinieneś tam wejść.", itp. Śmiertelnicy powinni być na
tyle ciekawi i sprytni, aby samemu z siebie to sprawdzić.

4. Opisy lokacji
----------------

Opisy miejsca, pokoju nie powinien być okropnie długi; po prostu powinien
pozwolić dać śmiertelnikowi odczuć co takiego widzi dookoła siebie. Oczywiście
wypada napisać mu więcej niż "Jest to droga, co sie ciągnie z północy na
południe", ale opis nie powinien także się ciągnąć na akapity.

- Unikaj wciskania wszystkich szczegółów w ogólny opis miejsca. Daj
śmiertelnikowi tyle, ile jest mu potrzebne aby zechciał spoglądać na
poszczególne elementy tego co widzi, a także wynagródź go za ten trud.

- Staraj się dostarczyć opisu (add_item) dla wszystkich rzeczowników z
długiego opisu lokacji, a także dla ważniejszych rzeczowników z opisów tych
wcześniej wymienionych (tych ww ITEMów). Na przykład, jesli opis "skały"
wspomina dużą jaskinię, zatem lokacja powinna wyszczególniać itemy "jaskinia"
i "duża jaskinia". Dostarczaj także opisów ITEMów, które muszą się tam po
prostu znajdować (np. "podłoga", "ściany" i "sufit" w kazdym zamkniętym
pomieszczeniu).

- Nie zakładaj z góry, opisując cokolwiek, że śmiertelnik podąża w określonym
kierunku. To jest, unikaj stwierdzeń "Jesteś już niemal na samym szczycie,
jeszcze jedno podciągnięcie." - a może śmiertelnik właśnie zaczął schodzić?

- Nagradzaj uważnych, wnikliwych i ciekawskich śmiertelników. Nagroda nie musi
być namacalna i materialna. Odnalezienie konturów szkieletu Starożytnego Smoka
dziesięć półek skalnych pod nami juz samo w sobie jest frajdą.

- Badz dokładny i szczegółowy w opisach.
"Dąb szypułkowy" jest bardziej przekonujący, niz "drzewo";
"Czarno-brunatny ujadający wilczarz" bardziej działa na wyobraźnie, niż
"kundel". Używajcie swej własnej wyobraźni, ale też korzystajcie z setek
źródeł w sieci, w słownikach, leksykonach - a świat stanie się bogaty w
detale.

- NIGDY nie obrażaj śmiertelnika, szczególnie za ciekawość i wnikliwość. Jeśli
ktoś zadaje sobie trud przyglądania się każdemu przedmiotowi w pokoju (tj.
rzeczownikowi z opisu lokacji), powinien zostac wynagrodzony poprzez obrazowe
szczegóły składające się na żywy świat - a nie strzelony w pysk hasłem "Czytaj
dokładnie opis, debilu!".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ostatnio edytowano So kwi 09, 2005 22:31 przez molderek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: So kwi 09, 2005 21:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 29, 2004 11:55
Posty: 524
Lokalizacja: Gdańsk
Generalnie wszelkie sztuczki opisywania zaczerpnięte z "papierowych" rpg sprawdzają się i na mudzie (ciekawe dlaczego? ;)).

Gwoli schematów pisania lokacji wspomnę jeszcze o tzw. piramidzie opisu - jaka powinna/może być kolejność elementów w opisie lokacji. Inaczej mówiąc trzy słowa na temat tego w jakiej kolejności nasz mózg przyswaja nowy widziany przez siebie obraz (np. pomieszczenie do którego wchodzimy):

Najpierw widzimy ruch i źródło ruchu.
Zaraz potem zauważamy kolory, zapachy i dźwięki.
Następnie przedmioty których w pomieszczeniu jest najwięcej (meble, bronie, skrzynie złota ...).
Teraz lokalizujemy źródło światła.
I w końcu (wszystko to w ciągu kilkunastu sekund) przyglądamy się poszczególnym elementom umeblowania, dostrzegamy przedmioty najmniejsze i najsłabiej widoczne.

Hmm może wydaje się to wszystko troszkę pogmatwane - ale tak naprawdę, to jest zupełnie proste i logiczne ;)
Aha, no i NIE JEST TO obowiązkowy schemat. Po prostu warto mieć go na uwadze :)

miłego pisania (hehe) życzy
miszcz Molder.

p.s. jeśli tylko uważasz, że w tym dziale nie ma tematu do którego chcesz pisać - załóż takowy!
p.s.2 oprócz opisów potrzeba nam również pomysłów - szykujemy bowiem pewien scenariusz ... (miejsce akcji: miasto Rinde :)) ... szczegółów jeszcze brak :P ale jeśli masz klimatyczne "wiedźmińskie" pomysły - zapraszamy do działu "o Vatt'ghernie" i tematu "Rinde - potrzebne pomysły".


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Cz maja 26, 2005 17:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt maja 13, 2005 19:11
Posty: 504
a pisać questy?


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Cz maja 26, 2005 18:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 29, 2004 11:55
Posty: 524
Lokalizacja: Gdańsk
pytajło napisał(a):
a pisać questy?


to już wyższa szkoła jazdy ;) questy mają być ciekawe i całkowicie prawdopodobne w realiach świata. tak naprawdę najważniejszy w queście jest Pomysł, więc jeśli masz takowy (i jest on dobry), to pisz (najlepiej w temacie o Rinde) albo też wyślij nam mailem/ pocztą forumową.


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Wt cze 07, 2005 15:07 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt maja 13, 2005 19:11
Posty: 504
a jak napiszę questa/y, to czy będę mógł grać? :confused:


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Wt cze 07, 2005 16:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt paź 29, 2004 11:55
Posty: 524
Lokalizacja: Gdańsk
pytajło napisał(a):
a jak napiszę questa/y, to czy będę mógł grać? :confused:


jak napiszesz questa, to spodziewaj się wizyty panów w czarnych garniturach (zjawią się w ciągu 15 minut). potem będziesz mógł grać ...

8)


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Śr cze 08, 2005 14:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt maja 13, 2005 19:11
Posty: 504
i co mi ci panowie powiedzą? :paranoid:


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: So lip 23, 2005 3:43 
A ja chciałabym przypomnieć, że opisy są dynamiczne. To jest: zmienne wobec warunków panujących. Dlatego też proszę Was o opisywanie w ten sposób, by o każdej porze dnia lub roku opis brzmiał sensownie. Jeśli piszemy zdanie "Jest tłum" to napiszmy też (np. po slashu lub w nawiasie) wersję nocną: "Pusto". et ceteraz
Niniejszym przypominam także, iż dążymy do jak najpełniejszej "obiektowości świata". I znowu: Jeśli piszemy, że na lokacji jest obraz - napiszmy także opis (najlepiej cały, ale wystarczy też wariant tego zdania) bez owego obrazu. Bo przecież ktoś go może ukraść...
Pozdrawiam i zachęcam do opisywania :ninja:


Góra
  
Cytuj  
PostNapisane: Pn lis 07, 2005 3:29 
jeremian napisał(a):
W związku z wprowadzeniem materiałów proszę o podawanie explicite z czego dana rzecz jest wykonana. Na przykład:
short: skórzane rękawice
[świńska skóra 90%, cielęca skóra 10%]
long: długi opis...


Góra
  
Cytuj  
PostNapisane: Pn maja 14, 2007 10:44 
Offline
Czarodziej

Dołączył(a): Pt lis 02, 2007 13:20
Posty: 179
Piszecie coraz więcej, to świetnie. Ale zanim rozpędzicie się na dobre - zatrzymajcie się tu na chwilę.
Przytoczę wpierw fragment jednego z ostatnio stworzonych opisów:

Opis: Zaznacz cały
Znajdujesz się na wąskiej ścieżce w środku gęstego, mieszanego lasu. Przed tobą na potężnej polanie widać otoczony palisadą zespół budynków.


Starajcie się unikać takich prostych, popularnych zwrotów - wtedy na pewno wyjdzie to ciekawiej.
Z niektórych należałoby zdecydowanie zrezygnować, jak rozpoczynanie opisu od "Znajdujesz się" lub "Stoisz". A reszta z kolei jest nietrudna do zastąpienia.
Np.
Opis: Zaznacz cały
Przed tobą na potężnej polanie widać otoczony palisadą zespół budynków.


Uwaga najważniejsza: trzeba unikać jak ognia zdań typu "Stół jest czerwony". Zamiast tego... opis powinien w porywający sposób (o ile to możliwe) opowiadać o czerwoności jego blatu... :P
Wracając do tego zdania:
"Potężna polana"? To trochę dziwny zwrot, samo słowo 'potężny' kojarzy się raczej z czymś ciężkim i mocarnym np. z bramą lub jakimś drzewem.
"widać otoczony" - o, a to jest właśnie kwintesencja tego, czego unikamy.
By lepiej zobrazować o co chodzi, można to zdanie skrócić w ten sposób:
"Gdzieś widać coś".
Jeśli już z uporem trzymamy się takiej konstrukcji, to powinna być ona znacznie bardziej wzbogacona.
Po pierwsze musimy zmienić to 'widać', bo brzmi zdecydowanie nieliteracko. Możemy iść po najmniejszej linii oporu i zmienić na "widnieje", już będzie ładniej. Lub na "maluje się" albo...Właśnie. Albo porzucimy na chwilę synonimy i zaczniemy myśleć na nieco innym poziomie abstrakcji.

Skoro już zabieram się za krytykę, spróbuję sam to jakoś poprawić, choć pewnie Tinardan zrobiłaby to lepiej. :P

Chcemy opisać palisadę, a w niej budynki, a wszystko to jest na polanie.
Opis: Zaznacz cały
Wbite na rubieżach polany drewniane kołki palisady okalają kompleks budynków, których proste sklepienia - jedyne co stąd dostrzegasz - zdradzają jej użytkowe przeznaczenie.
(dzień: Fala zapachu, jaki do ciebie dociera oraz jasny, nieomszały i świeży kolor drewna każą wnioskować o bardzo krótkim (jeszcze?) żywocie tych zabudowań.)
Zza głucho zamkniętych skrzydeł bramy dobiegają raz po raz krótkie wojskowe okrzykiwania(noc: , a blade, niespokojne widmo łuczywa przedziera się tu i ówdzie między szczelinami belek rzucając nikły cień na udeptaną drogę niknącą gdzieś w lesie) / (dzień: tłumione przez zwartą ścianę lasu, z którego rodząca się u stóp bramy ścieżka wije się zakrętami.)



Nakłaniam Was też do porzucenia wszelkich wzorców, schematów, bo to jest po prostu nużące, gdy za setnym razem każecie nam czytać "To jest takie, śmiakie i owakie, a słońce świeci. Ptaki srają."
Uciekajcie od rutyny! Jak chcecie być dobrzy w tym, co robicie - piszcie tak, żebyście sami chcieli to przeczytać. I żeby Wasza koleżanka, która pojęcia nie ma czym jest MUD czytała ten opis z przyjemnością.
Bo kto widział, żeby w jakiejkolwiek książce każdy opis przedmiotu / lokacji był szablonowy? Tego się po prostu nie da czytać.
A i korzystajcie ze słowników. To żaden wstyd posiłkować się słownikiem synonimów. :)

Jak coś mi jeszcze się przypomni, to dopiszę, póki co czas mi się skończył...

V


Góra
   
Cytuj  
PostNapisane: Wt lip 01, 2008 17:16 
Offline
Czarodziej
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 12, 2005 14:42
Posty: 334
Lokalizacja: Tarnów/Kraków
To jeszcze trochę wiedzy technicznej.
Jak pewnie niektórzy z was zauważyli na pasku z dostępnymi bbcode pojawiły się dwa nowe wpisy: opis i short. Pierwszy z nich służy do wstawienia opisu na forum, nie robimy jak dawniej:

[code]Krótki opis
Długi opis[/code]

czy:

[quote]Krótki opis
Długi opis[/quote]

Ale:

[opis][short]Krótki opis[/short]
Długi opis[/opis]

Krun.

_________________
Andrzej Sapkowski napisał(a):
Postęp (...) jest jak stado świń (...) łażących po gumnie i obejściu. Z faktu istnienia tego stada wypływają rozliczne korzyśći.(...) Nie ma co tedy nosem kręcić, że wszędzie nasrane.


Góra
   
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Możesz rozpoczynać nowe wątki
Możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL